Επικοινωνία: 2106721431

Υψηλάντου 36, Νέο Ψυχικό 15451, Αθήνα   Δείτε τον χάρτη

Κυτταρίτιδα και διατροφή


 Η καταπολέμηση της κυτταρίτιδας είναι ένα σύμπτωμα που απασχολεί ιδιαίτερα τις γυναίκες.  Ο όρος κυτταρίτιδα δεν είναι ιατρικός αλλά δημιουργήθηκε την δεκαετία του ’70 στην Αμερική. Ο ορισμός και η προέλευση της κυτταρίτιδας αποτελούν αντικείμενο διχογνωμίας.  Από πολλούς υποστηρίζεται ότι είναι τοξικότητα γύρω και μέσα στα λιποκύτταρα και κάποιοι άλλοι οτι είναι ορμονικό.   Η κυτταρίτιδα, ουσιαστικά προκαλείται από  υγρά και λίπος που εντοπίζονται σε μία ή περισσότερες περιοχές του σώματος .  Υπάρχουν ομάδες πληθυσμών που την εμφανίζουν εντονότερα σε σύγκριση με το σύνολο πιθανότερα λόγω γενετικών παραγόντων.  Ο γυναικείος πληθυσμός εμφανίζει εντονότερα κυτταρίτιδα σε σχέση με τον αντρικό  λόγω, κυρίως, του τρόπου κατανομής των λιποκυττάρων που βρίσκονται ανάμεσα στο δέρμα και τους μύες.  Αυτός ο λιπώδης ιστός δεν είναι συνεχής  και έτσι εμφανίζεται η λεγόμενη όψη ‘φλοιού πορτοκαλιού’.  Πρέπει να σημειωθεί ότι η κυτταρίτιδα εμφανίζεται ανεξάρτητα από το φύλο, το βάρος ή την ηλικία.

Παράγοντες που συντελούν στην εμφάνιση:

 

  • Το αυξημένο επίπεδο ινσουλίνης στον οργανισμό οδηγεί στην αυξημένη εναπόθεση λίπους
  • Φτωχή απομάκρυνση τοξινών ιδιαίτερα στο λεμφικό σύστημα λόγω χαμηλής πρόσληψης υγρών. Οι τοξίνες αυτές προέρχονται από το κάπνισμα, το αλκοόλ, τον καφέ, την μόλυνση του αέρα, τα εντομοκτόνα, συστατικά τροφίμων όπως λίπη και σάκχαρα. 
  • Κακό κυκλοφορικό που δεν μεταφέρει σωστά οξυγόνο και θρεπτικά συστατικά στα κύτταρα.  Έτσι το λεμφικό σύστημα δεν απομακρύνει τα άχρηστα προιόντα και έτσι προκαλείται πίεση των λιποκυττάρων προς τον συνδετικό ιστό.
  • Απότομη αυξομείωση βάρους
  • Μειωμένη άσκηση και έτσι μειωμένος όγκος μυϊκού ιστού.
  • Άγχος που προκαλεί το μπλοκάρισμα της λέμφου καθώς επίσης και την αύξηση των επιπέδων κορτιζόλης, ορμόνης,  βοηθώντας έτσι στην εναποθήκευση λίπους στα κοιλοιακά κύτταρα.
  • Μειωμένη ελαστικότητα του δέρματος λόγω έλλειψης κολλαγόνου με την πάροδο των χρόνων εξαιτίας μείωσης των οιστρογόνων.
  • Αδύναμος συνδετικός ιστός που βοηθά στην εναπόθεση λίπους στα κενά του.
  • Διαρκής δερματική φλεγμονή που καταστρέφει τα δερματικά τοιχώματα
  • Κακή διατροφή

 

Με βάση λοιπόν τα αίτια γίνεται και η καταπολέμηση της κυτταρίτιδας.  Είναι ευνόητο οτι η διατροφή εμπλέκεται σε όλα, χωρίς φυσικά να αποτελεί τον μοναδικό παράγοντα.

 

  • Η ινσουλίνη επηρρεάζει τον μεταβολισμό τους λίπους στον οργανισμό.  Για να αποφευχθεί η αύξησή της, αποφεύγουμε όλα τα απλά σάκχαρα (απλοί υδατάνθρακες) όπως το κυριότερο την ζάχαρη.   Περαιτέρω πηγές είναι το άσπρο ψωμί, τα άσπρα μακαρόνια, το άσπρο ρύζι.  Στην συνέχεια,  τροφές με λιγότερη βέβαι περιεκτικότητα απλών υδατανθράκων είναι  χυμοί φρούτων, ξεφλουδισμένα φρούτα, βρασμένα λαχανικά.  Εκτός όμως από την αποφυγή των απλών υδατανθράκων συνιστάται η αύξηση των σύνθετων σακχάρων, τροφίμων δηλαδή πλούσιων σε φυτικές ίνες. Τέτοια τρόφιμα είναι δημητριακά ολικής άλεσης, μη αποφλοιωμένο ρύζι ή μακαρόνοια, φρούτα με τη φλούδα, ωμά λαχανικά αλλά και όσπρια.  Επιπροσθέτως, οι σύνθετοι υδατάνθρακες περιέχουν θρεπτικά συστατικά που βοηθούν στην καύση του λίπους.   Παράλληλα, λόγω των φυτικών ινών που περιέχουν, περνούν πιο γρήγορα στο έντερο οπότε και αφήνουν λιγότερα τοξικά στοιχεία να απορροφηθούν.  Τα λαχανικά επίσης, λογω της υψηλής περιεκτικότητας σε κάλιο και της χαμηλής σε αλάτι, βοηθούν στην μείωση της κατακράτησης υγρών.

  • Η απομάκρυνση των τοξινών μπορεί να επιτευχθεί  με πολλούς τρόπους .  Μία σωστή αποτοξίνωση πρέπει να ξεκινάει με  κάθαρση για μία εβδομάδα τον μήνα που επιτυγχάνεται με πλήρη νηστεία από ζωικές τροφές όπως κρέας, ψάρι, γαλακτοκομικά.  Οπωσδήποτε χρειάζεται γενικά η αύξηση πρόσληψης νερού.  Όταν τα κύτταρα του σώματος δεν είναι επαρκώς ενυδατωμένα γίνονται αδύναμα και επιρρεπή ενάντια στα λιποκύτταρα που κατευθύνονται προς την δερματική επιφάνεια.  Στην αντίθετη περίπτωση το δέρμα είναι υγιές και απαλό.  Επιπλέον, το νερό απομακρύνει τις τοξίνες από τον οργανισμό.  Απαιτούνται τουλάχιστον 2 λίτρα νερού την ημέρα που παράλληλα  βοηθούν  στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης καθώς και του κυκλοφορικού συστήματος και εμποδίζεται η κατακράτηση υγρών.  Τέλος, απαιτείται αποφυγή καπνίσματος, καφέ και αλκοόλ που εμπεριέχουν τοξίνες ενώ συνιστάται κατανάλωση οργανικών προιόντων.

  • Η καλή λειτουργία του κυκλοφορικού συστήματος εξασφαλίζει την καλή υγεία αλλά και την καταπολέμηση της κυτταρίτιδας.  Διατροφικά, επιτυγχάνεται αρχικά με την πρόσληψη αρκετής ποσότητας νερού.   Έπειτα, απαιτούνται απαραίτητα θρεπτικά συστατικά όπως οι αντιοξειδωτικές βιταμίνες A, C, E με κυριότερες πηγές τα φρούτα, τα λαχανικά και τα φυτικά έλαια καθώς και η βιταμίνη Κ που βρίσκεται κυρίως στα λαχανικά και ιδιαίτερα τα σκουροπράσινα.  Σημαντικό ρόλο παίζουν και τα απαραίτητα λιπαρά οξέα Ω3, Ω6, Ω9 που εκτός των φυτικών ελαίων υπάρχουν και σε τρόφιμα όπως τα ψάρια, το μουρουνέλαιο, τα καρύδια.  Παράλληλα πρέπει να αποφεύγονται τα κορεσμένα λιπαρά που βρίσκονατι στα ζωικά προϊόντα όπως λιπαρά κρέατα και λιπαρά γαλακτοκομικά.

  • Η απότομη αυξομοίωση του βάρους αποτελεί ένα σημαντικό παράγοντα εμφάνισης κυτταρίτιδας.  Σε αυτήν την  περίπτωση  είναι απαραίτητη η συμβολή του διαιτολόγου που θα σχεδιάσει ένα ειδικό πρόγραμμα στα μέτρα και τις ανάγκες του κάθε οργανισμού με σκοπό την υγιή και φυσιολογική απώλεια βάρους δηλαδή από 3 έως 5 κιλά το μήνα.  Πρέπει να γίνει κατανοητό οτι η γρήγορη απώλεια βάρους με χημικές , στερητικές δίαιτες και σκευάσματα οδηγεί κατόπιν στην γρήγορη επαναπρόσληψη των κιλών που όχι απλά δημιουργεί κυτταρίτιδα αλλά είναι τελείως ανθυγιεινή

  • Η άσκηση είναι απαραίτητη για τη μείωση του επιπλέον λίπους και επομένως και της κυτταρίτιδας.  Αυτό συμβαίνει γιατί με την άσκηση ενισχύεται το κυκλοφορικό σύστημα που όπως προαναφέρθηκε είναι σημαντικό για την αποφυγή ή μείωση της κυτταρίτιδας.

  • Το άγχος, που δυστυχώς κατακλύζει την καθημερινότητα, είναι ένας παράγοντας που επιβαρρύνει την εμφάνιση της κυτταρίτιδας και όχι μόνο.  Έτσι απαιτείται η όσο το δυνατόν περισσότερη μείωσή του.

  • Η έλλειψη κολλαγόνου λόγω μειωμένων επιπεδων οιστρογόνων είναι αναπόφευκτη λόγω  της ηλικίας,  άλλων προβλημάτων υγιείας καθώς και λόγω κακής διατροφής..  Η αντιμετώπισή της γίνεται πολύ απλά με την αύξηση των αμινοξέων, δομικά συστατικά της πρωτεΐνης, αλλά και με την αύξηση των οιστρογόνων. Το πρώτο επιτυγχάνεται με την πρόσληψη ζωικών τροφών όπως το ψάρι, τα ασπράδια αυγών, τροφές όπως ξηροί καρποί ή ακόμα και με συμπληρώματα διατροφής όπως ο βασιλικός πολτός.  Το δεύτερο ενισχύεται με τροφές όπως τα παντζάρια, τα κεράσια, οι φράουλες, τα δαμάσκηνα, τα κόκκινα σταφύλια.

  • Η παραγωγή συνδετικού ιστού διεγείρεται με τροφές όπως η βρώμη, το μαρούλι, γαλακτοκομικά με χαμηλά λιπαρά, όσπρια, βιταμίνες Β με παράδειγμα τη βρώμη και C με παράδειγμα το πορτοκάλι, Άλλες πηγές που διεγείτουν την παραγωγή συνδετικού ιστού είναι σκόρδο, λιποικό οξύ, πράσινο τσάι και οι  τροφές που προάγουν το κολλαγόνο.

  • Η φροντίδα και  περιποίηση του δέρματος με αντιφλεγμονώδη προιόντα είναι απαραίτητη.  Παράλληλα απαιτείται η προστασία της ελαστίνης του δέρματος που εξασφαλίζεται και με τροφές που προαναφέρθηκαν για την προστασία του κολλαγόνου.

  • Τέλος, όπως είναι κατανοητό από τα παραπάνω, η σωστή διατροφή παίζει καταλυτικό ρόλο στην εμφάνιση της κυτταρίτιδας.

 

Κάποια επιπλέον τρόφιμα βοηθούν στην καταπολέμηση της κυτταρίτιδας όπως:

  • Λεκιθίνη (ασπράδια αυγού)
  • Λινέλαιο
  • Μηλόξυδο
  • Χρώμιο που υπάρχει σε τροφές όπως ντομάτα, μαρούλι, φασολάκια, κριθάρι, θαλασσινά
  • Βατόμουρα
  • Κράνα
  • Γκρέιπ φρουτ
  • Μήλο
  • Σπανάκι
  • Μελιτζάνες
  • Καρότα
  • Σέλινο
  • Κρεμμύδια
  • Καρπούζι
  • Λιπαρά ψάρια
  • Κόκκινο κρασί
  • Κολοκυθάκια
  • Λεμόνι
  • Αγγούρι
  • Μανταρίνια
  • Αγκινάρες

 

Καταλήγοντας λοιπόν μια ημέρα θα μπορούσε να είναι:

ΠΡΩΪΝΟ: ένα φλιτζάνι γάλα (1-2%)+ 2 κουταλιές της σούπας βρώμη+ 5 καρύδια+ 2 δαμάσκηνα, πράσινο τσάι

ΔΕΚΑΤΙΑΝΟ: ένα μήλο και ένα πορτοκάλι

ΜΕΣΗΜΕΡΙΑΝΟ:  (ένα κουταλάκι του γλυκού λενέλαιο πριν το γεύμα), μπακαλιάρο βραστό, 3 φλιτζάνια κολοκυθάκια, καρότο, κρεμμύδι, σέλινο βραστά+ 3 κουταλιές της σούπας ελαιόλαδο, μια φέτα ψωμί ολικής άλεσης

ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΟ:ένα γιαούρτι(1-2%), 10 κεράσια

ΒΡΑΔΙΝΟ: μαρούλι+ ένα κουταλάκι λάδι, 2 ασπράδια αυγών,μια φέτα ψωμί ολικής άλεσης

 

Δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα www.dromostherapeia.gr στις 7/6/2010.