Επικοινωνία: 2106721431

Υψηλάντου 36, Νέο Ψυχικό 15451, Αθήνα   Δείτε τον χάρτη

Διατροφικά Συμπληρώματα


ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΑ

Με τον όρο διατροφικά συμπληρώματα εννοούνται τα προϊόντα που στοχεύουν στην συμπλήρωση της διατροφής.  Αυτά περιέχουν βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία, βότανα, αμινοξέα ή συνδυασμούς, μεταβολίτες ή συγκέντρωση αυτών.  Έχουν την μορφή χαπιού, κάψουλας, ταμπλέτας, σκόνης ή υγρού.  Τέλος δεν πρέπει να παρουσιάζονται σαν τρόφιμο ή υποκατάστατο γεύματος ενώ σίγουρα δεν είναι φάρμακα.  Υπάρχουν τα φυτικά και τα χημικά συμπληρώματα διατροφής.  Πρέπει να σημειωθεί ότι υπάρχει μεγάλη αύξηση παγκοσμίως  στις πωλήσεις και ο κύριος λόγος είναι ο γρήγορος ρυθμός ζωής που προτρέπει στην αναπλήρωση των θρεπτικών συστατικών μέσω συμπληρωμάτων αντί της διατροφής.  Αυτό το φαινόμενο όμως εγκυμονεί κινδύνους τόσο λόγω της υπερβιταμίνωσης που είναι τοξική αλλά και λόγω μη εγκεκριμένων προϊόντων που  καταναλώνονται μάλιστα και από ανενημέρωτους πολίτες.  Η λύση λοιπόν είναι η κατανάλωση συμπληρωμάτων μόνο κατόπιν συμβουλής ειδικού.

Σκοπός των διατροφικών συμπληρωμάτων  είναι ο εμπλουτισμός της ήδη υπάρχουσας σωστής διατροφής με θρεπτικά συστατικά που είτε λείπουν είτε δεν επαρκούν.  Άρα υπάρχουν συγκεκριμένες ομάδες ατόμων που τα έχουν ανάγκη και όχι όλοι ανεξέλεγκτα:

1)    Άτομα που καταναλώνουν λιγότερες από 1200 θερμίδες ημερησίως.

2)    Άτομα μεγάλης ηλικίας που:

  • Δεν τρώνε όσο θα έπρεπε
  • Δεν βγαίνουν στον ήλιο
  • Έχουν δυσανεξία στην λακτόζη (δεν ανέχονται το γάλα)
  • Έχουν έλλειψη γαστρικών υγρών που συντελούν εκτός των άλλων και στην απορρόφηση της Β12.

 

3)    Οι χορτοφάγοι ή όσοι νηστεύουν

4)    Τα άτομα κάθε ηλικίας με αλλεργία στα γαλακτοκομικά

5)    Γυναίκες στην εγκυμοσύνη που χρειάζονται περισσότερο σίδηρο και φολικό οξύ

6)    Ασθενείς από χρόνιες παθήσεις που είτε παίρνουν φάρμακα, είτε είναι περιορισμένης διατροφής είτε αναρρώνουν.

7)    Αλκοολικοί, που εκτός των άλλων, δεν απορροφώνται οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β

8)    Οι καπνιστές που χρειάζονται περισσότερη βιταμίνη C.

9)    Αυτοί που παραλείπουν γεύματα ή απλά δεν τρώνε πολλά τρόφιμα.

10)  Γυναίκες στην κλιμακτήριο που έχουν ιδιαίτερη ανάγκη από ασβέστιο και βιταμίνη D.

11)  Άτομα που έχουν αυξημένες ανάγκες λόγω αυξημένων απαιτήσεων όπως οι αθλητές.

Πρέπει όμως να τονιστεί ότι η απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών είναι πλήρης μόνο μέσω διατροφής και όχι μέσω σκευασμάτων.  Για αυτόν τον λόγο και ακμάζει η έρευνα και η παραγωγή εμπλουστευμένων τροφίμων όπως για παράδειγμα γάλα με επιπλέον ασβέστιο.

Δυστυχώς σήμερα έχει διαστρεβλωθεί ο πραγματικός σκοπός των συμπληρωμάτων διατροφής.  Οι σημερινές οικονομικές ανάγκες έχουν σαν αποτέλεσμα το κυνήγι του χρήματος και την έλλειψη χρόνου για προετοιμασία και διατήρηση μιας ισορροπημένης διατροφής.  Έτσι καταφεύγουμε σε έτοιμα φαγητά ή γρήγορα γεύματα που ίσως τα συμπληρώνουμε με κάποιο πολυβιταμινούχο σκεύασμα.  Ένας δεύτερος λόγος κατανάλωσης συμπληρωμάτων είναι οι επικίνδυνες δίαιτες που είτε είναι ελλιπής σε θρεπτικά συστατικά είτε υποκαθιστούν γεύματα με κάποιο σκεύασμα.  Επιπλέον δεν πρέπει να παραλείψουμε και την σύγχρονη τάση υπερκατανάλωσης σκευασμάτων με σκοπό την γρήγορη μυική διάπλαση.  Τέλος πρέπει να αναφερθούμε στην εκμετάλλευση των ασθενών που ψάχνουν λύση σε δήθεν θαυματουργά σκευάσματα.  Σίγουρα η φύση έχει προνοήσει για όλα και αυτό είναι γνωστό από την αρχαιότητα αλλά δεν επιτρέπεται να παρακάμπτουμε τις τροφές αλλά και του ειδικούς.

Εδώ πρέπει να αναφερθούμε και στα σκευάσματα βοτάνων.  Πρόκειται για προϊόντα που περιέχουν ένα ή περισσότερα φυτά.  Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν έχουν αντενδείξεις.  Από τη μία μπορεί να βλάπτουν άμεσα την υγεία κάποιου όπως ένα βότανο που δίνει ενέργεια μπορεί να βλάπτει έναν υπερτασικό.   Από την άλλη μπορεί βότανα να αλληλεπιδρούν με φάρμακα.  Τέλος δεν επιτρέπονται στην εγκυμοσύνη και στο θηλασμό.

Ας δούμε λοιπόν τις παρενέργειες της άσκοπης υπερκατανάλωσης σκευασμάτων. 

  • Ένα συστατικό που βρίσκεται σε όλα σχεδόν τα σκευάσματα για απώλεια βάρους ή κάψιμο λίπους έχει συνδεθεί με καρδιακά και ψυχολογικά προβλήματα.
  • Δύο συστατικά που υπάρχουν σε σκευάσματα αύξησης μυικής μάζας έχουν συνδεθεί με προβλήματα στο συκώτι, νεφρά ενώ παρουσιάζουν γυναικομαστία, ακμή και άλλα.
  • Δημοφιλές σκεύασμα που χρησιμοποιήθηκε για αύξηση ενέργειας σε αθλητή οδήγησε στο θάνατο.
  • Η παύση χρήσης σκευασμάτων μπορεί να οδηγήσει σε σύνδρομο στέρησης.

Πιο συγκεκριμένα υπερκατανάλωση δημοφιλών θρεπτικών συστατικών είναι:

  • Βιταμίνη Α-απώλεια όρεξης, κεφαλαλγία, πρόβλημα όρασης, νευρικότητα, απώλεια τριχοφυΐας, ξηρότητα δέρματος, διάρροια, νυσταγμός, νωθρότητα, ναυτία, προβλήματα στο συκώτι σπλήνα, προβλήματα ή θνησιμότητα εμβρύου στην εγκυμοσύνη.
  • Βιταμίνες Β-διάρροια, κατακράτηση υγρών, αϋπνία, εθισμός, καταστροφή ερυθρών αιμοσφαιρίων, πέτρα στα νεφρά και στη χολή, πεπτικό έλκος, αύξηση γλυκόζης στο αίμα, ηπατική βλάβη,
  • Βιταμίνη C
  • Βιταμίνη D-υπερασβεσταιμία, ανορεξία, ναυτία, πολυδιψία, νευρικότητα, καταβολή, δυσκοιλιότητα-διάρροια, πρόβλημα σε καρδιά, πνεύμονες, αιμοφόρα αγγεία, νεφρά, ενώ στην εγκυμοσύνη και στην πρώτη παιδική ηλικία μπορεί να οδηγήσει και σε προβλήματα στην σωματική και νοητική διάπλαση.
  • Ασβέστιο-πέτρα στα νεφρά, οστεοπόρωση
  • Σίδηρος-δυσκοιλιότητα, θάνατος
  • Μαγνήσιο- πρόβλημα όταν αδυνατούν τα νεφρά, πρόβλημα της υγείας των νεογέννητων.
  • Ιώδιο-διαταραχές θυρεοειδή, βρογχοκήλη
  • Καρνιτίνη-ναυτία, εμετός, διάρροια, προσοχή στα προβλήματα καρδιάς, νεφρών και συκωτιού.
  • Κρεατίνη- διάρροια, προβλήματα, νεφρών και συκωτιού,
  • Λάδι ήπατος ψαριών-αιμορραγία, οξειδωτικό στρες, προσοχή στην εγκυμοσύνη
  • Ταυρίνη-διάρροια, έλκος
  • Ginseng-κατάθλιψη, ζαλάδα, νευρικότητα, υπέρταση, ταχυκαρδία, διάρροια, προβλήματα έμμηνου ρύσης
  • Βασιλικός πολτός-αλλεργία.
  • και άλλα.

 

Καταλήγουμε λοιπόν, πως η χρήση των διατροφικών συμπληρωμάτων πρέπει να είναι πάντα με συμβουλή του ειδικού.  Ο τελευταίος, εξετάζοντας τις ανάγκες μας και το ιατρικό ιστορικό, καθορίζει, με βάση τις συνιστάμενες ημερήσιες προσλήψεις, αν και τι μας χρειάζεται.  Επιπροσθέτως, πρέπει να κοιτάμε πάντα την ταμπέλα.  Αυτή πρέπει να αναγράφει τα ονόματα των συστατικών, την ποσότητα ανά δόση, την συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη, τις πηγές και φυσικά την ημερομηνία λήξης.  Πρέπει όμως να έχουμε υπόψιν ότι τα προϊόντα αυτά δεν αντικαθιστούν την σωστή διατροφή γι’αυτό πρέπει:

  • Να έχουμε μια υγιεινή διατροφή με φρούτα, λαχανικά, καρπούς και φυτικές ίνες
  • Να πίνουμε πολύ νερό αλλά και να τρώμε τροφές με πλούσιο ποσοστό νερού όπως τα φρούτα, τα λαχανικά και τα γαλακτοκομικά.
  • Να επισημαίνουμε τα πρόσθετα θρεπτικά συστατικά στα εμπλουστευμένα τρόφιμα.
  • Προσθέσετε συμπληρώματα διατροφής κατόπιν συμβουλής του ειδικού.

 

 Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό ΒΙΟΡΑΜΑ.