Επικοινωνία: 2106721431

Υψηλάντου 36, Νέο Ψυχικό 15451, Αθήνα   Δείτε τον χάρτη

Διατροφή και καθιστική ζωή


ΚΑΘΙΣΤΙΚΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Είναι ίσως γνωστό ότι η υγιεινή διατροφή λειτουργεί θεραπευτικά σε διάφορες καταστάσεις όπως παχυσαρκία, υψηλά επίπεδα χοληστερίνης, τργλυκεριδίων, σακχάρου, ουρικού οξέος, σε ορμονικά προβλήματα, στην οστεοπόρωση μέχρι και στον καρκίνο.  Με τον όρο υγιεινή διατροφή εννοείται η κατανάλωση τροφίμων με βάση τις ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε οργανισμού, την σωστή κατανομή των γευμάτων αλλά και τους ιδανικούς συνδυασμούς.  Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι σημασία δεν έχει η ποσότητα αλλά η ποιότητα των τροφίμων.  Είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι τα light προϊόντα δεν είναι και τα πιο υγιεινά ενώ παράλληλα τα υποκατάστατα ζάχαρης αυξάνουν το αίσθημα της πείνας και της υπογλυκαιμίας.  Το συμπέρασμα λοιπόν είναι ότι η σωστή διατροφή αποτελεί καταλυτικό παράγοντα τόσο για την σωματική υγεία όσο και για την παραγωγικότητα, που επίσης επιβαρύνεται από την πείνα και την υπογλυκαιμία.  Όλα τα παραπάνω όμως επιτυγχάνονται ταχύτερα και πληρέστερα με την κίνηση που συνεπάγεται και τον αυξημένο μεταβολισμό, γεγονός δύσκολο με την καθιστική ζωή που επιβάλλεται στη σύγχρονη εποχή.

Έτσι λοιπόν απευθυνόμαστε σε έναν επαγγελματία που θα πρέπει όμως να πληρεί κάποιες προϋποθέσεις.  Σίγουρα το κριτήριο δεν πρέπει να είναι η δημοσιότητα δηλαδή ένας tv-star διαιτολόγος ή κάποιο πολυδιαφημισμένο κέντρο που κατά πάσα πιθανότητα δεν θα διαθέτουν τον χρόνο και την υπομονή να ασχοληθούν ιδιαίτερα με κάθε περίπτωση.  Είναι όμως απαραίτητο να είναι απόφοιτος πανεπιστημίου διατροφής αλλά καλύτερα και   επιστήμων τροφίμων έτσι ώστε να έχει ολοκληρωμένη άποψη τόσο για την ποιότητα όσο και για το είδος των τροφίμων.  Εδώ πρέπει να διευκρινιστεί ότι η διαιτολογία είναι η μετάφραση της διατροφής που ενημερώνει τους ανθρώπους πρακτικά για την επιλογή των τροφίμων και τον τρόπο ζωής τους.  Αφού λοιπόν ζητηθούν οι απαραίτητες εξετάσεις αλλά και ένα ιατρικό ιστορικό, σχεδιάζεται το κατάλληλο πρόγραμμα που όμως θα πρέπει να είναι σύμφωνο και με τις προτιμήσεις του πελάτη.  Σίγουρα ο σωστός επαγγελματίας πρέπει να δείχνει κατανόηση στα συναισθήματα του πελάτη και γι’αυτό θα βοηθούσε και η προσωπική εμπειρία αυτού.

Εφόσον λοιπόν καταλήξουμε στον κατάλληλο, σχεδιάζουμε το σωστό πλάνο διατροφής, τη δίαιτα, που πρέπει να γνωρίζουμε ότι δεν είναι μόνο θέμα παχυσαρκίας αλλά εξασφάλιση της υγείας.

Συγκεκριμένα ένας οδηγός ταξί κινδυνεύει εκτός από την παχυσαρκία και από μυοσκελετικά προβλήματα, αναπνευστικά, γαστρεντερικά, νευρολογικά και καρδιολογικά ενώ ο υπάλληλος περίπτερου από όλα τα ανωτέρω εκτός αναπνευστικών.  Οι λόγοι είναι η ακινησία, το κάπνισμα, το καυσαέριο, οι εναλλαγές στη θερμοκρασία, η έλλειψη ύπνου, η κακή επιλογή τροφίμων και το άγχος.  Έτσι καταλήγουν με συμπτώματα όπως πόνο στις αρθρώσεις, πλάτη, μέση, βρογχίτιδα, πονοκέφαλος, δυσκοιλιότητα, έλκος στομάχου και δωδεκαδαχτύλου, γαστρίτιδα, υπέρταση, ισχαιμικό επεισόδιο, ενώ όλα τα ανωτέρω επιβαρύνονται από το επιπλέον βάρος.

Όσον αφορά το φύλο του εργαζόμενου, όπως και γενικότερα, σίγουρα διαφοροποιούνται οι ανάγκες μεταξύ άνδρα και γυναίκας.  Οι λόγοι είναι η διαφορετική σύσταση του σώματος, οι γυναίκες έχουν για παράδειγμα περισσότερο λιπώδη ιστό, ορμονικά ζητήματα των γυναικών, ψυχολογικοί παράγοντες και άλλα.  Επίσης στην περίπτωση της εγκυμοσύνης, όπου πάντα έχει επιπλέον ανάγκες, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή.

Έτσι λοιπόν αντί να καταφύγει κανείς σε λύσεις όπως γρήγορα σνακς, αναψυκτικά και γλυκά, να απευθυνθεί σε κάποιον ειδικό που όχι μόνο θα οργανώσει την σωστή διατροφή αλλά και θα ενσωματώσει συγκεκριμένες τροφές που απαιτούνται για την υγεία με βάση τις ιδιαίτερες ανάγκες του καθενός.  Για παράδειγμα το μήλο εκτός των βιταμινών, όταν καταναλώνεται με τη φλούδα 1-2 ώρες προ του γεύματος, παρέχει εκτός των φυτικών ινών και ουσίες του βοηθούν στην καύση των επικίνδυνων για την υγεία λιπών.

Η πρώτη συμβουλή αντιμετωπίζει σε γενικές γραμμές το αίσθημα της πείνας και την υπογλυκαιμίας.  Αυτή συνιστά κατανάλωση τριών γευμάτων την ημέρα, εννοείται πρωινό,  με δυσαπορρόφητους υδατάνθρακες (όπως ακατέργαστα δημητριακά) και πρωτεΐνη ( με λίγα κορεσμένα λιπαρά) και μια πατάτα ψητή με τη φλούδα το βράδυ πριν τον ύπνο για καλή ψυχολογία.  Με αυτόν τον τρόπο θα επιτευχθεί αύξηση των ορμονών που ρυθμίζουν την παραγωγικότητα και την καλή διάθεση χωρίς να επιβαρύνεται η υγεία όπως για παράδειγμα αύξηση των επιπέδων σακχάρου ή χοληστερίνης στο αίμα.Έτσι καταλήγουμε   σε ένα πλάνο που για παράδειγμα περιλαμβάνει: γάλα ή γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά με δημητριακά ή φρυγανιά ολικής άλεσης για πρωινό, κοτόπουλο βραστό με μαρούλι το μεσημέρι, γιαούρτι με μήλο το απόγευμα και ένα σνακ με φρυγανιά ολικής άλεσης και τυρί με χαμηλά λιπαρά.  Πριν τον ύπνο πάντα να θυμάστε την πατάτα η οποία όμως να καταναλώνεται τρεις ώρες μετά το βραδινό, μόνη.

 Όσον αφορά την αντιμετώπιση προβλημάτων υγείας:

Η μεγάλη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών εξασφαλίζει υψηλή πρόσληψη αντιοξειδωτικών βιταμινών, μετάλλων και φυτικών ινών καταπολεμά όλες τις ασθένειες, αφού ενισχύεται το ανοσοποιητικό σύστημα.

Η αποφυγή ζωικού λίπους και ταυτόχρονα η κατανάλωση πολυακόρεστων φυτικών ελαίων (Ω3, Ω6) σε συνδυασμό με τα παραπάνω καταπολεμά ασθένειες όπως καρδιακά προβλήματα αντιμετωπίζοντας την αυξημένη χοληστερίνη, την υπέρταση, τον σακχαρώδη διαβήτη.

Σε συνδυασμό με τα ανωτέρω, η κατανάλωση ανεπεξέργαστων αλλά και πλούσιων σε φυτικές ίνες υδατανθράκων, που είναι πλούσιες και σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως πιτυρούχο ψωμί, όσπρια, φρούτα με τη φλούδα και φρέσκα λαχανικά, καταπολεμά, εκτός των άλλων, νευρολογικά και μυϊκά προβλήματα.

Ενδεικτικά συγκεκριμένες πηγές όλων αυτών των θρεπτικών συστατικών είναι:

  • αντιοξειδωτικές βιταμίνες-μέταλλα

-βιταμίνη Α:ντομάτες, καρότα, σκουροπράσινα φυλλώδη λαχανικά, παντζάρια, κολοκυθάκια

-βιταμίνη C:πορτοκάλια, λεμόνια, ακτινίδια, πράσινα λαχανικά, μπρόκολο, κουνουπίδι

-βιταμίνη Ε:ξηροί καρποί, φυτικά έλαια

-Ψευδάργυρος:αλεύρι ολικής άλεσης, καρύδια, σόγια, όσπρια, μαϊντανός

  • ωφέλιμα λιπαρά οξέα

     -Ω3:λινέλαιο, καρύδια, σπορέλαια

    -Ω6:ηλιέλαιο, καλαμποκέλαιο

  • φυτικές ίνες

-ακαθάριστο μήλο,αχλάδι

-δημητριακά ολικής άλεσης

-μπρόκολο, καρότο, χόρτα, κρεμμύδι, μαρούλι, λάχανο

-ρεβίθια, φασόλια, αρακάς

 

Έτσι λοιπόν προτιμήστε γάλα με χαμηλά λιπαρά αντί καφέ  αλλά και φρούτο με τη φλούδα αντί χυμό.  Έχετε μαζί φρυγανιές ολικής αλέσεως, και προτιμήστε ένα τοστ με γαλοπούλα και έμενταλ αντί μια τυρόπιτα.  Όσον αφορά τους υπαλλήλους περιπτέρου που έχουν διαθέσιμες και πολλές γλυκές απολαύσεις θυμηθείτε ότι εκτός της υγείας επιβαρύνεται και το αίσθημα της πείνας.

Συμπεραίνουμε λοιπόν πως η σωστή διατροφή αποτελεί καταλυτικό παράγοντα για τη σωματική υγεία.

             «ΔΕΝ ΘΕΛΕΙ ΚΟΠΟ ΘΕΛΕΙ ΤΡΟΠΟ»

 

Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό του συλλόγου εργαζομένων σε περίπτερα και ταξί.