Επικοινωνία: 2106721431

Υψηλάντου 36, Νέο Ψυχικό 15451, Αθήνα   Δείτε τον χάρτη

Διατροφή για την αντιμετώπιση της τριχόπτωσης και την υγεια των μαλλιων.


ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΤΡΙΧΌΠΤΩΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΤΩΝ ΜΑΛΛΙΩΝ.

    Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους παρουσιάζεται απώλεια μαλλιών που διαφέρουν από άντρα σε γυναίκα.  Πρωτίστως εξετάζεται το αίμα για επαρκή επίπεδα σιδήρου και φεριττίνης,  φυσιολογικά επίπεδα τρανσαμινασών, προβλήματα του θυρεοειδούς αδένα, αυτόνομες νόσοι (ρευματοειδής αρθρίτιδα, ερυθηματώδης λύκος, σκλήρυνση κατά πλάκας, φλεγμονώδης νόσος του εντέρου, διαβήτης τύπου 1,  σύνδρομο Guillain-Barre, ψωρίαση, νόσος Graves, μυασθένεια και αγγειίτιδα).  Άλλες αιτίες μπορεί να είναι η γενετική προδιάθεση, η ηλικία, οι ορμόνες, διατροφικές ανεπάρκειες (εκτός του σιδήρου), φάρμακα, εγκυμοσύνη, δραματική απώλεια βάρους, ελλιπή πρόσληψη πρωτεΐνης, άγχος και δερματολογικά προβλήματα.  Ο πιο ασφαλής τρόπος αποφυγής ή αντιμετώπισης του προβλήματος είναι η διατροφή.  Εφόσον εξεταστούν όλα τα παραπάνω αίτια, γίνονται αντιληπτά τα διατροφικά στοιχεία που χρειάζονται.

 

  • ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΘΡΕΠΤΙΚΩΝ ΣΥΣΤΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ꞉

1)    Η τρίχα αποτελείται από κερατίνη που είναι πρωτεΐνη.  Η πρωτεΐνη είναι το δομικό συστατικό του οργανισμού.  Είναι κατανοητό λοιπόν, πως η έλλειψή της δημιουργεί πρόβλημα στην τριχοφυΐα, καθώς λείπει αρκετό υλικό για την παραγωγή και την ανάπτυξή της  Η πρωτεΐνη βρίσκεται σε πολλές τροφές, ζωικές και φυτικές.  Συγκεκριμένα όμως συνιστώνται ꞉

Γιαούρτι.   Πρόκειται για μια πολύ καλή πηγή πρωτεΐνης που μαζί με την βιταμίνη Β5 (παντοθενικό οξύ) που περιέχει βοηθά στην κυκλοφορία του αίματος στο κρανίο και στην ανάπτυξη των μαλλιών.

Σπανάκι.  Είναι λαχανικό με λίγη πρωτεΐνη όπως όλα τα φυτικά τρόφιμα, αλλά περιέχει επιπλέον βιταμίνη Α, μαγνήσιο, κάλιο, ασβέστιο και σίδηρο, συστατικά απαραίτητα για λάμψη.

Βρώμη.  Δημητριακό, με φυτική πρωτεΐνη)  πλούσιο σε σίδηρο, ψευδάργυρο, βιταμίνες Β, που διεγείρουν την ανάπτυξη υγιούς τρίχας.

Αυγά.  Εκτός από καλή πηγή πρωτεΐνης και σιδήρου, περιέχουν πολύ βιοτίνη (Β7) η οποία είναι απαραίτητη για την σύνθεση της κερατίνης. 

Κοτόπουλο .  Πρόκειται για καθαρή πρωτεΐνη με λίγα κορεσμένα λιπαρά και αρκετό σίδηρο.  Ο σίδηρος, είναι ο μεταφορέας του οξυγόνου.

Όσπρια.   Είναι φυτική πηγή πρωτεΐνης με σίδηρο, ψευδάργυρο, βιοτίνη, μαγνήσιο, θείο και φυλικό οξύ.  Τα παραπάνω, μεταξύ άλλων, συντελούν στην αποκατάσταση των ερυθροκυττάρων που παρέχουν στο δέρμα και στο κρανίο το απαραίτητο οξυγόνο.  Ο ψευδάργυρος που περιέχουν μαζί με το σίδηρο βοηθούν στην ανάπτυξη του θύλακα της τρίχας.  Επίσης, ο ψευδάργυρος βοηθά στην ρύθμιση των ορμονών και στην παραγωγή ελαίων από τους αδένες του κρανίου που βοηθά στην ανάπτυξη των μαλλιών.    

Σολομός.  Εκτός από καλή ποιότητα πρωτεΐνης και σιδήρου,  είναι και πηγή Ω3 λιπαρών οξέων.  Αυτά έχουν αντιφλεγμονώδη δράση που μπορεί να είναι η αιτία της τριχόπτωσης αλλά παρέχουν και λάμψη, πυκνότητα στο τριχωτό της κεφαλής και ελαστικότητα στην τρίχα.  Εδώ συμπεριλαμβάνονται όλα τα λιπαρά ψάρια.

 

2)    Ξηροί καρποί.  Πρόκειται για τρόφιμα πλούσια στα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.  Πιο συγκεκριμένα,  η βήτα-σιτοστερόλη που περιέχουν τα φιστίκια σχετίζονται με την δημιουργία της φαλάκρας.  Τα α καρύδια περιέχουν έλαια που χρειάζονται για την ελαστίνη των μαλλιών.  Επιπλέον περιέχουν σίδηρο, ψευδάργυρο, Β, τα Ω6 απαραίτητα λιπαρά οξέα.  Τα αμύγδαλα, τέλος, είναι καλή πηγή της βιταμίνης Ε, που απορροφά την βλαβερή ηλιακή ακτινοβολία, προστατεύει τα κύτταρα του δέρματος του κρανίου, ενυδατώνουν και βοηθούν στην ανάπλαση αυτού ενώ μειώνουν την τριχόπτωση.  Περιέχουν επίσης μαγνήσιο, σελήνιο,  βιταμίνη D, E, μαγγάνιο, χαλκό, φώσφορο και βιοτίνη.

3)    Σπόροι.  Ο λιναρόσπορος, ο ηλιόσπορος και ο κολοκυθόσπορος περιέχουν πρωτεΐνη, ψευδάργυρο, σελήνιο, κάλιο, βιοτίνη, χαλκό, σίδηρο, βιταμίνες Ε, Β, ασβέστιο, μαγνήσιο και Ω6 απαραίτητα λιπαρά οξέα.  Όλα αυτά εμποδίζουν την ξηρότητα του δέρματος του κρανίου και βοηθούν στην ανάπτυξη της τρίχας.

4)    Η κανέλα βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος και έτσι οξυγονώνονται καλύτερα οι θύλακες των τριχών, που είναι απαραίτητο για την παραγωγή και ανάπτυξή τους.

5)    Η βιταμίνη Ε.    Είναι μια πολύ ισχυρή αντιοξειδωτική βιταμίνη.  Αυτή όχι μόνο απορροφά την βλαβερή ηλιακή ακτινοβολία αλλά και προστατεύει τα δερματικά κύτταρα.  Επίσης, επιδιορθώνει ζημιές από τον ήλιο στο κρανίο.  Πολύ καλές πηγές είναι το σιτάρι, το κριθάρι, το ηλιέλαιο, το λινέλαιο, το αμύγδαλο.

6)    Μαγνήσιο.  Το μαγνήσιο είναι απαραίτητο για τις βιοχημικές διεργασίες του οργανισμού, την αποφυγή αύξησης φλεγμονής και έτσι την ανάπτυξη των μαλλιών.  Πλούσιες πηγές είναι το κοτόπουλο, ο μπακαλιάρος, οι σαρδέλες, το ψωμί, το σπανάκι, τα φασόλια, το μαρούλι, τα καρότα και άλλα. 

7)    Βιταμίνη C.  Ο οργανισμός χρειάζεται αυτήν την βιταμίνη για να βοηθήσει στην σύνθεση της πρωτεΐνης.  Απαιτείται στην σύνθεση του κολλαγόνου  το οποίο υποστηρίζει του θύλακες των τριχών και διατηρεί υγιή τα αγγεία του κρανίου.  Αυξάνει επίσης, την απορρόφηση σιδήρου από τις τροφές.  Σε συνδυασμό με την βιταμίνη Ε, μειώνουν την τριχόπτωση μέσω της αύξησης της κυκλοφορίας του αίματος στο κρανίο.  Επιπλέον, ως αντιοξειδωτική βιταμίνη, μειώνει την δημιουργία ελεύθερων ριζών που δημιουργούνται από την κατανάλωση της τροφής και διακόπτουν την ανάπτυξη της τρίχας.  Ακόμη, σε συνδυασμό με την βιταμίνη Α. βοηθά στην παραγωγή ελαίου που απαιτείται από τον θύλακα της τρίχας.  Πλούσιες πηγές είναι το πορτοκάλι, το ακτινίδιο, το λεμόνι, το μπρόκολο, το κουνουπίδι.

8)     Βιταμίνη Α.  Προωθεί την ανάπτυξη υγειών κυττάρων και ιστών, συμπεριλαμβανομένων της τρίχας και του κρανίου.  Η έλλειψη προκαλεί αδυναμία της τρίχας και τριχόπτωση.  Η βήτα καροτίνη βρίσκεται στα κιτρινοπράσινα και κόκκινα, πορτοκαλί φρούτα και λαχανικά.  Παραδείγματα είναι το σπανάκι, το καρότο, τα βερίκοκα, τα χόρτα, τα κολοκυθάκια, τα πορτοκάλια.  Αυτό οφείλεται στην αντιοξειδωτική της δράση και παράλληλα προωθεί την δημιουργία της βιταμίνης Α.  Έτσι δημιουργείται σμήγμα που περιβάλλει τους θύλακες των τριχών και εμποδίζουν το σπάσιμο.

9)    Βιταμίνες Β.  Πολλές βιταμίνες από το σύμπλεγμα βιταμινών Β συνυπάρχουν στα τρόφιμα και συνεργάζονται για την υγεία των μαλλιών.  Οι Β6(πυριδοξίνη), η Β12(ριβοφλαβίνη), η Β9(φολικό οξύ), η Β7(βιοτίνη), η Β5(παντοθενικό οξύ) και η Β3(ριβοφλαβίνη) είναι απαραίτητες για την υγιή τρίχα.  Οι Β5 και η Β7 επιβραδύνουν την τριχόπτωση αλλά και το γκριζάρισμα των μαλλιών.  Η Β6 μαζί με Β12 και Β9 σχηματίζουν την αιμογλοβίνη στο αίμα η οποία παρέχει το απαραίτητο οξυγόνο στο κρανίο και στις τρίχες και έτσι ανάπτυξη των τελευταίων.  Πλούσιες πηγές είναι κοτόπουλο, σολομός, σπανάκι, φακές, μπρόκολο, αυγό.  

10) Πυρίτιο.  Εμποδίζει την τριχόπτωση και διεγείρει την ανάπτυξη της τρίχας.  Βρίσκεται σε πολλά τρόφιμα όπως φράουλες, πιπεριές, βρώμη, σιτάρι, αγγούρι, ρύζι, πατάτα.

 11)Θείο.  Βοηθά στην καλή κυκλοφορία του αίματος, μειώνει δερματικές φλεγμονές και προωθεί την ανάπτυξη της τρίχας.  Παίζει ρόλο επίσης στον μεταβολισμό των βιταμινών Β.  Καλές πηγές είναι το κρέας, το ψάρι, τα αυγά, το γάλα, τα όσπρια.

12)Χαλκό.  Επαρκή επίπεδα αυτού εμποδίζουν την τριχόπτωση ενώ συνεισφέρουν στην πυκνότητα των μαλλιών.   Επίσης, τονίζει το χρώμα ενώ εμποδίζει το πρόωρο γκριζάρισμα.  Πάλι αυτό γίνεται γιατί βοηθά στον σχηματισμό της αιμόγλοβίνης.  Καλές πηγές είναι το σουσάμι, το κρέας και τα θαλασσινά.

13)Ψευδάργυρος.  Προωθεί την ανάπτυξη των μαλλιών και επιδιορθώνει.  Ρυθμίζει τις ορμόνες και συντηρεί την παραγωγή ελαίων από αδένες του κρανίου που βοηθούν στην ανάπτυξη.  Πλούσιες πηγές είναι το μοσχάρι, το κοτόπουλο , το χοιρινό, τα φασόλια, το αυγό.

14)Σίδηρος.  Είναι πολύ σημαντικός για την παραγωγή αιμογλοβίνης άρα και οξυγόνωσης της ρίζας της τρίχας.  Έτσι προωθείται η ανάπτυξή της και εμποδίζεται το σπάσιμο αυτής.  Καλέ πηγές είναι το σπανάκι, φασόλια, κοτόπουλο, χοιρινό, μοσχάρι, αυγά, ψάρι.  Η απορρόφησή του είναι πιο εύκολη από τις ζωικές τροφές.

15)Σελήνιο.  Βοηθά στην δημιουργία πρωτεινών που ρυθμίζουν την αναπαραγωγή, το μεταβολισμό, την σύνθεση του DNA, το ανοσοποιητικό.  Παράλληλα, διεγείρει τους θύλακες των τριχών για ανάπτυξη.  Πηγές είναι τα φιστίκια, ο τόνος, οι σαρδέλες, το χοιρινό.

16)Μήλο.  Λόγω φαινολών στην φλούδα του, αντιοξειδωτικών και βιταμινών  βοηθά στην ανάπτυξη και την υγεία των μαλλιών. 

17)Σταφύλια.  Περιέχουν αντιοξειδωτικά, βιταμίνες και φυτικά σάκχαρα που εμποδίζουν την τριχόπτωση.

18)Αβοκάντο.  Έχει υψηλή συγκέντρωση σε βιταμίνη Ε που βοηθά σε κυτταρικό επίπεδο την υγεία των μαλλιών. 

19)Μπανάνα.  Περιέχει πολύ κάλιο, βιταμίνες Β. μαγνήσιο, πηκτίνες και πολλά άλλα που προωθούν την υγεία.  Βοηθούν στην διατήρηση της πυκνότητας των μαλλιών και εμποδίζουν την τριχόπτωση. 

20)Καρότο.  Προσθέτουν πυκνότητα στα μαλλιά και επιταχύνουν την ανάπτυξή τους.  Επιπλέον, γυαλίζουν την τρίχα, βελτιώνουν την κυκλοφορία του αίματος, δυναμώνουν τα μαλλιά, προστατεύουν από την εξωτερική μόλυνση και το σπάσιμο καθώς και την τριχόπτωση.

 

  • ΟΡΓΑΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΙΤΙΕΣ.

1)    Η φλεγμονώδης νόσος του εντέρου μπορεί να προκαλέσει δυσαπορρόφηση θρεπτικών συστατικών.  Για την περίπτωση αυτή συνιστάται ιδιαίτερα η πρόσληψη μιας πολυβιταμίνης.

2)    Στην περίπτωση όλων των αυτοάνοσων νοσημάτων συστήνεται η πρόσληψη της βιταμίνης D.  Πολλές έρευνες δείχνουν ότι η βιταμίνη αυτή βοηθά στην ενεργοποίηση της ανάπτυξης της τρίχας.  Πηγές αυτής είναι το γάλα, το τυρί, ο τόνος, οι σαρδέλες, τα δημητριακά, φρούτα, μουρουνέλαιο,  πορτοκάλι, ντομάτα, μήλα, σπανάκι, κρεμμύδι, κριθάρι, βρώμη

3)    Το άγχος, όπως είναι γνωστό αποδυναμώνει το ανοσοποιητικό σύστημα και συντελεί στην εμφάνιση αυτοάνοσων νοσημάτων που οδηγούν , μεταξύ άλλων, σε πρόβλημα τριχόπτωσης.  Ένα παράδειγμα είναι τα νοσήματα θυρεοειδούς.  Αυτά, για παράδειγμα, χρειάζονται ιώδιο, ψευδάργυρο και σελήνιο.  Όλα όμως τα αυτοάνοσα απαιτούν επιπλέον και βιταμίνες Β, C.

4)    Η δραματική απώλεια βάρους εγκυμονεί τον κίνδυνο της τριχόπτωσης, μεταξύ άλλων, λόγω ανεπαρκών διατροφικών συστατικών

    Καταλήγοντας, είναι κατανοητό πως και στην περίπτωση της τριχόπτωσης, μια ισορροπημένη, μεσογειακή διατροφή είναι απαραίτητη.  Εφόσον καθοριστούν τα αίτια, και αν είναι απαραίτητο, χρησιμοποιείται και τα απαραίτητα συμπληρώματα για την επίτευξη του στόχου.